Bij veel van onze online business development trajecten krijgen we vroeg of laat de vraag: “Hoe zorg ik ervoor dat mijn site ook goed gevonden wordt door zoekmachines?” Een terechte vraag, want een functionele en mooie site is belangrijk maar zorgt er niet vanzelf voor dat zoekmachines hem mooi en leuk vinden.

Goede content die past bij doelstellingen van je organisatie zijn een prima start, maar het draait niet alleen om goede content. Het is ook belangrijk om deze content goed te laten zien. Daarvoor moet ook een paar andere dingen goed worden gedaan. Door het opvolgen van onderstaande SEO tips wordt uw website zoekmachinevriendelijk en zorgt u ervoor dat een zoekmachine snel weet waar de pagina over gaat. Beheert u  niet zelf uw site? Praat dan eens over onderstaande tips met uw webmaster / marketing manager of wie ook maar uw website heeft ontworpen en/of beheert.

Tip 1: Title tag

Het woord zegt het eigenlijk al, hier staat de titel van de pagina. Deze titel word altijd weergegeven in de browser aan de bovenkant of in een tabblad. Als iemand in Google of een andere zoekmachine zoekt dan is de tekst van een link gelijk aan de titel van de pagina. De titel is dus erg belangrijk. Hij wordt vaak als eerste gelezen door een (potentiële) bezoeker van uw website en het is een van de belangrijkste ranking factoren bij zoekmachines.

De titel mag maximaal 70 tekens zijn. Een langere titel wordt gedeeltelijk afgebroken en is het daardoor slecht(er) leesbaar. Zorg er voor dat in de titel minimaal 1 keer het trefwoord (keyword) staat waar de pagina op gevonden moet worden.

Een goede standaard configuratie is de naam van de pagina gevolgd door de naam van de site (uw bedrijfsnaam). Dus pagename – sitename. Zelf werken we het liefst met een systeem waarbij het ook nog mogelijk is deze standaardnaam voor zoekmachines handmatig aan te passen en zo nog beter bij de doelstellingen te laten aansluiten.

Tip 2: Meta Description tag

De meta description is de tekst die in de zoekresultaten onder de titel van de pagina staan. In de meta description staat in maximaal 160 tekens waar de pagina over gaat. Schrijf de tekst voor mensen, niet voor zoekmachines. Hij weegt namelijk minder mee in de ranking van je pagina, maar is wel belangrijk om mensen daadwerkelijk op de link te laten klikken. Het moet dus in eerste instantie aantrekkelijk genoeg zijn voor mensen om op de link te laten klikken. Zorg er daarnaast wel voor dat het belangrijkste trefwoord die al in de titel is gebruikt ook in de meta description staat en natuurlijk ook in de content.

SEO tips Budeco - the Business Development Company

Scoor je goed op de gewenste termen en wordt er toch weinig geklikt? Verander dan eens de meta description, vergeet niet het trefwoord te vermelden, maar probeer een tekst die meer uitnodigt om daadwerkelijk te klikken. In Google Webmaster Tools kan je zien hoeveel keer een pagina wordt getoond per trefwoord en hoeveel keer er dan daadwerkelijk op je paginalink is geklikt.
Kortom: schrijf een voor mensen aantrekkelijke meta description in maximaal 160 tekens en gebruik je belangrijkste trefwoord.

3. Structuur

Zoekmachines houden van structuur. Ze zijn eigenlijk best lui en soms ook een beetje dom. Echter een zoekmachine kan wel geholpen worden met het bepalen wat belangrijk is op een pagina. Dat doet u onder andere door op een pagina te focussen op een trefwoord. Gebruik het trefwoord in de title, meta description, link en content.
Let op: overdrijf het niet; gebruik in de tekst zelf het trefwoord ook weer niet te vaak. Je krijgt dan niet alleen een minder prettig leesbare tekst voor mensen, maar ook zoekmachines kunnen dan argwaan krijgen.

Om structuur aan te brengen in de pagina maak je gebruik van kopteksten en maak je woorden die extra aandacht verdienen Vet of Cursief. In veel content management systemen kan je dat op dezelfde manier doen zoals je gewend bent in Word of andere tekstverwerkers. De titel van de pagina maak je altijd koptekst 1, in HTML zet je dan <h1> en </h1> om de titel. Subtitels maak je koptekst 2, in de HTML <h2>. Dit klinkt misschien lastig, maar is in de praktijk vaak zeer eenvoudig met het content management systeem te realiseren.

En de Meta Keywords tag dan?

Vaak wordt gezegd dat je ook een hele rij mogelijke trefwoorden moet invullen. Meta Keywords. Hoe zit dat dan? Dat was vroeger inderdaad waar, maar Google en andere zoekmachines maken geen gebruik meer van die tag, omdat er in het verleden te veel misbruik van is gemaakt. Deze meta keywords zijn dus niet meer belangrijk. Het is wel belangrijk om goed na te denken over je belangrijkste keywords/trefwoorden.

Samenvattend

Trefwoorden kunnen je helpen focussen met het schrijven van een artikel of een pagina. Gebruik het trefwoord in de titel, de beschrijving en de tekst. Gebruik het trefwoord en synoniemen met enige regelmaat, maar overdrijf het niet. Het doel moet altijd zijn dat u voor mensen schrijft, niet voor zoekmachines, maar houd wel rekening met ze. Succes met het optimaliseren van uw pagina’s!

Budeco helpt

Wilt u weten wat u kunt verbeteren aan uw huidige website? Bent u bezig met een nieuwe site en wilt u dat we even meekijken? Of wilt u nog een stap verder gaan, bijvoorbeeld met het beter analyseren van keywords, interne en externe linkbuilding, de invloed van social media en het beter meten van het daadwerkelijk (zoek)gedrag van bezoekers? Lunch dan een keer met ons mee of neem contact met ons op en we helpen u graag verder.

 

Reageren

Aanvullingen, vragen of suggesties? Deel ze met een reactie! Liever niet openbaar? Neem dan contact met ons op

Laat wat van je horen